Hij weet alle ins en outs

De afgelopen jaren is het bedrijventerrein Trekkersveld in Zeewolde enorm gegroeid. Inmiddels is het terrein een van de grootste transport hubs in Nederland. Daarom is het nu tijd om de infra en riolering aan te passen op de huidige capaciteit en activiteiten op het bedrijventerrein. Tegelijkertijd wordt het terrein ook toekomstbestendig gemaakt. Want door de jaren heen is de visie op riolering én het klimaat veranderd. Toezichthouder Gert Emmink (gemeente Zeewolde) en werkvoorbereider Lars Liefers (Buro Noord) vertellen samen over het project:

Gert: ‘Op het terrein wordt de riolering van het hemelwater afgekoppeld. Daarnaast wordt de infrastructuur van het bedrijventerrein aangepast op de huidige capaciteit en verkeersintensiteit. Dat is na al die jaren hard nodig! Want de laatste jaren is het transport veranderd. De bedrijven zijn groter geworden én de vrachtwagens langer. Daardoor zijn de inritten en kruisingen te krap. Daar heeft Lars in zijn ontwerp rekening mee gehouden. Daarnaast is er sinds de realisatie van het bedrijventerrein wel 17 kilometer aan riolering vervangen en al extra aangebracht. De capaciteit van het riool wordt nu vergroot en de foute aansluitingen worden eruit gehaald.’ 

Complexe instrastructuur

Sinds juni 2019 is Lars bij het Trekkersveld betrokken. Lars: ‘Eerst heb ik tijdens mijn vakantiewerk aan het project gewerkt. De werkzaamheden pakte ik verder op tijdens mijn stage én afstudeerstage bij Buro Noord. Ik heb het ontwerp en bestek voor de uitvoering gemaakt. Samen met een collega zijn wij bij alle bedrijven langsgegaan om afspraken te maken over de fasering en bereikbaarheid tijdens de uitvoering. Ook hebben we afspraken gemaakt over de bevoorrading en alternatieve ontsluitingen van bedrijven. Daarnaast ben ik mee geweest met de inmeting van het bedrijventerrein en de inventarisatie van bestaande riolering en afwatering. Dat was best een uitdaging. Want zoals Gert al vertelde hebben ze bij de riolering door de jaren heen veel aangeknoopt. Daarom moesten we verschillende putten inmeten. Bovendien was het in het ontwerp puzzelen om goed weg te komen met de verschillende hoogtes.’ Gert vult aan: ‘Vergis je niet in ondergrondse infra. Wat op tekening staat is in de praktijk een nutstracé dat bestaat uit een kabelbed van zeven tot acht kabelbossen die naast elkaar liggen. Er zitten heel veel haken en ogen aan dit project.’

Feeling met het project

In augustus 2020 is het project in uitvoering gegaan. Tijdens de uitvoering is Lars vanuit de engineering het aanspreekpunt vanuit de gemeente. Lars: ‘Ik heb regelmatig contact met Gert en ga ook vaak langs op de projectlocatie.’ Gert: ‘Ik ben erg blij met Lars. Tijdens corona was de afstand wat groter, maar we hielden goed contact. Als er iets is weten we elkaar te vinden. Lars komt net kijken. Maar is al vanaf het allereerste begin bij dit project betrokken. Daardoor heeft hij feeling met het project. Hij weet alle ins en outs. Daar maken we nu tijdens de uitvoering gebruik van. Hij is goed bereikbaar en schakelt snel. Dat past ook goed bij onze eigen organisatie. Wij zijn ook redelijk plat georganiseerd.’